ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

6/recent/ticker-posts

Οι Ενεργειακές Κοινότητες Χάνουν Τα Προνόμιά Τους ! ΜΙΑ ΑΚΟΜΑ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ ΥΠΕΡ ΤΩΝ ΜΕΓΑΛΩΝ “ΠΑΙΚΤΩΝ” ΣΤΗΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑ !

 


Οι Ενεργειακές Κοινότητες χάνουν τα προνόμιά τους – Εξισορρόπηση στην αγορά

Θέλοντας να προστατέψει τους μικρούς παραγωγούς από το να πέσουν θύματα επιτήδειων 😀 ) και προκειμένου να διασφαλίσει τον ανταγωνισμό (!) η κυβέρνηση φέρνει μια ισορροπία στο θέμα των Ενεργειακών Κοινοτήτων.

Έτσι, καταργεί προηγούμενο νόμο ο οποίος έδινε προτεραιότητα διασύνδεσης στις Ενεργειακές Κοινότητες και στα έργα που αυτές, δηλαδή οι χιλιάδες πολίτες, κατασκευάζουν.

Η είδηση έχει προκαλέσει αντιδράσεις τόσο στα υπάρχοντα μέλη των ανά τη χώρα Ενεργειακών Κοινοτήτων όσο και σε εκατοντάδες ή και χιλιάδες άλλους υποψήφιους επενδυτές, σε ανθρώπους δηλαδή που ήταν έτοιμοι να ακολουθήσουν το παράδειγμα συμπολιτών και συγχωριανών τους και να ενώσουν τις δικές τους μικρές δυνάμεις σε σήματα Ενεργειακών Κοινοτήτων, αναζητώντας μια ασφαλή οικονομική διέξοδο, μη έχοντας, είναι αλήθεια, άλλες επενδυτικές επιλογές!

Ο αντίλογος λέει πως η άρση της προτεραιότητας των Ενεργειακών Κοινοτήτων ουσιαστικά είναι μία ακόμα παραχώρηση, όχι υπέρ των πολλών, αλλά υπέρ των ελάχιστων, των μετρημένων στα δάχτυλα του ενός χεριού μεγάλων «παικτών» στην ενέργεια.

Όπως υποστηρίζουν, αυτή η εξέλιξη είναι διπλά επιζήμια: στερεί από χιλιάδες πολίτες τη δυνατότητα να επενδύσουν στον τόπο τους και να γίνουν αυτόνομοι ενεργειακά, ταυτόχρονα δε ακυρώνει ως ανέξοδες, όπως αποδεικνύεται, διακηρύξεις όλα όσα προέβαλλε η ίδια η κυβέρνηση σε σχέση με την κοινωνική της πολιτική στον τομέα της ενέργειας.

……………………………………………………………..

ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ 11 ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ 4513/2018

Άρθρο 11
Οικονομικά κίνητρα και μέτρα στήριξης των Ε. Κοιν.

1. Οι Ε.Κοιν. μπορούν να εντάσσονται στο ν. 4399/2016 (Α΄ 117), εφαρμοζομένων αναλογικά των διατάξεων του νόμου αυτού για τις Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις (Κοιν.Σ.Επ.) του ν. 4430/2016 (Α΄ 205), καθώς και σε άλλα προγράμματα χρηματοδοτούμενα από εθνικούς πόρους ή πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με τους σκοπούς τους.

2. Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας μπορεί να καθορίζονται ειδικές προϋποθέσεις και όροι προνομιακής συμμετοχής ή εξαίρεσης από τις ανταγωνιστικές διαδικασίες υποβολής προσφορών του άρθρου 7 του ν. 4414/2016 για σταθμούς Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. που πρόκειται να λειτουργήσουν από Ε.Κοιν.

3. Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας μπορεί να καθορίζονται ειδικοί όροι, όπως προνομιακές χρεώσεις, μεγαλύτερη διάρκεια χρήσης, για χρήση των υπηρεσιών του Φορέα Σωρευτικής Εκπροσώπησης Τελευταίου Καταφυγίου (Φο.Σ.Ε.Τε.Κ.) του άρθρου 5 του ν. 4414/2016 από σταθμούς Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. που κατέχουν Ε.Κοιν.

4. Ο Κανονισμός Αδειών Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας με χρήση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και μέσω Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης της παρ. 3 του άρθρου 5 του ν. 3468/2006 (Α΄ 129) μπορεί να προβλέπει ειδικούς όρους για σταθμούς Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. και Υβριδικούς Σταθμούς που αδειοδοτούνται από Ε.Κοιν.

5. Οι Ε.Κοιν. απαλλάσσονται από την υποχρέωση καταβολής του ετήσιου τέλους διατήρησης δικαιώματος κατοχής άδειας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας που προβλέπεται για σταθμούς Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. και Υβριδικούς Σταθμούς στην υποπαράγραφο Ι.2. της παρ. Ι΄ του άρθρου πρώτου του ν. 4152/2013 (Α΄ 107).

6. Οι αιτήσεις που υποβάλλονται από Ε.Κοιν. για χορήγηση άδειας παραγωγής στη Ρ.Α.Ε. για σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. και Υβριδικούς Σταθμούς εξετάζονται κατά προτεραιότητα έναντι λοιπών αιτήσεων, κατά παρέκκλιση από κάθε άλλη γενική ή ειδική διάταξη, εφόσον παρουσιάζουν εδαφική επικάλυψη και έχουν υποβληθεί εντός του ίδιου κύκλου υποβολής αιτήσεων, όπως αυτός ορίζεται στον Kανονισμό Αδειών Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας, με χρήση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και μέσω Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης της παρ. 3 του άρθρου 5 του ν. 3468/2006.

Αιτήσεις για χορήγηση προσφοράς σύνδεσης και έγκρισης περιβαλλοντικών όρων που αφορούν σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. και Υβριδικούς Σταθμούς που πρόκειται να λειτουργήσουν υπό την ευθύνη Ε.Κοιν. εξετάζονται κατά προτεραιότητα έναντι λοιπών αιτήσεων.

7. Το ύψος της εγγυητικής επιστολής της παρ. 3 της υποπαραγράφου Ι.1. της παρ. Ι΄ του άρθρου πρώτου του ν. 4152/2013 για σταθμούς Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. και Υβριδικούς Σταθμούς, οι οποίοι ανήκουν σε Ε.Κοιν., μειώνεται κατά πενήντα τοις εκατό (50%).

8. Η περίπτωση α΄ της παρ. 3 του άρθρου 134 του ν. 4001/2011 αντικαθίσταται ως εξής:

«(α) έχει τη μορφή ανώνυμης εταιρείας ή εταιρείας περιορισμένης ευθύνης με εταιρικό κεφάλαιο τουλάχιστον εξακοσίων χιλιάδων (600.000) ευρώ ή είναι Ε.Κοιν. με συνεταιριστικό κεφάλαιο τουλάχιστον εξήντα χιλιάδων (60.000) ευρώ».

9. Με απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (Ρ.Α.Ε.), ύστερα από εισήγηση των λειτουργών της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και των αρμόδιων διαχειριστών, μπορεί να ορίζονται μειωμένα ποσά εγγυήσεων για την εγγραφή των Ε.Κοιν. στα μητρώα συμμετεχόντων στο πλαίσιο των συμβάσεων Συναλλαγών Ημερήσιου Ενεργειακού Προγραμματισμού (Η.Ε.Π.) και διαχείρισης των ηλεκτρικών δικτύων, λαμβάνοντας υπόψη κριτήρια, όπως ο πληθυσμός ή η ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας στην Περιφέρεια της έδρας της Ε.Κοιν..

10. Επιτρέπεται η εγκατάσταση σταθμών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. και Υβριδικών Σταθμών από Ε.Κοιν. για την κάλυψη ενεργειακών αναγκών των μελών τους και ευάλωτων καταναλωτών ή πολιτών που ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας εντός της Περιφέρειας στην οποία βρίσκεται η έδρα της Ε.Κοιν., με εφαρμογή εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού, όπως αυτός ορίζεται στην παρ. 13 του άρθρου 2 του ν. 3468/2006. Πλεόνασμα ενέργειας που προκύπτει από το συμψηφισμό του προηγούμενου εδαφίου, μετά τη διενέργεια της τελικής εκκαθάρισης στο τέλος της χρονικής περιόδου συμψηφισμού, διοχετεύεται στο δίκτυο χωρίς υποχρέωση για οποιαδήποτε αποζημίωση στην Ε.Κοιν. Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ύστερα από γνώμη της Ρ.Α.Ε., ορίζονται ο τρόπος με τον οποίο γίνεται ο εικονικός ενεργειακός συμψηφισμός των Ε.Κοιν. και ειδικότερα οι προϋποθέσεις, οι περιορισμοί, οι χρεώσεις, το χρονικό διάστημα εντός του οποίου θα υπολογίζεται ο συμψηφισμός, ο τύπος, το περιεχόμενο και η διαδικασία κατάρτισης των συμβάσεων συμψηφισμού, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα.

Με την ανωτέρω απόφαση μπορεί να διαφοροποιείται ο τρόπος συμψηφισμού βάσει του μεγέθους των σταθμών, του επιπέδου τάσης σύνδεσης και των ειδικότερων χαρακτηριστικών των τιμολογίων κατανάλωσης. Με την ίδια απόφαση, με μέγιστο όριο το 1 MW για τους σταθμούς Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α., ορίζονται τα ανώτατα όρια εγκατεστημένης ισχύος, διαφοροποιημένα ανά ηλεκτρικό σύστημα διασυνδεδεμένο ή αυτόνομο, για σταθμούς του πρώτου εδαφίου, και η μοναδιαία τιμή με την οποία υπολογίζεται η αποζημίωση για το πλεόνασμα της ενέργειας, η οποία καταβάλλεται από τους προμηθευτές υπέρ του Ειδικού Λογαριασμού του άρθρου 143 του ν. 4001/2011. Οι εν λόγω σταθμοί εξαιρούνται από την υποχρέωση λήψης άδειας παραγωγής.

11. Η απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (νυν Οικονομικών, Οικονομίας και Ανάπτυξης, Υποδομών και Μεταφορών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας) της παρ. 2 του άρθρου 134 του ν. 4001/2011 μπορεί να προβλέπει ειδικούς όρους για τις Ε.Κοιν. που λειτουργούν ως φορείς εκμετάλλευσης υποδομών φόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων.

12. Ο Κανονισμός Αδειών του άρθρου 135 του ν. 4001/2011 μπορεί να προβλέπει ειδικούς όρους για τις άδειες που χορηγούνται σε Ε.Κοιν..

13. Η ιδιότητα του μέλους ενεργειακής κοινότητας δεν καθιστά υποχρεωτική την ασφάλιση στον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης.

Όπως προστέθηκε με το Άρθρο όγδοο ΝΟΜΟΣ 4618/2019 με ισχύ την 10/6/2019

……………………………………………………………..

…………………………………………………………………………..

Post a Comment

0 Comments